Kwesties

Het Lab Toekomstige Generaties zet zich in voor kwesties die ons
allemaal aangaan. Die impact hebben op ons leven nu en in de
verre toekomst, wel zeven generaties vooruit.

Lab twee thematische focuspunten

We werken voortdurend aan nieuwe kwesties die verband houden met toekomstige generaties, en als u geïnteresseerd
bent in onze voorstellen, kunt u ons werk steunen door een donatie te doen..

Duurzaamheid

Met de nadruk op ecologische integriteit, wat betrekking heeft op het beschermen en herstellen van de ecologische systemen op onze aarde. Met speciale aandacht voor biologische diversiteit en natuurlijke processen.

Inclusiviteit

Met de nadruk op sociaal-economische rechtvaardigheid, omdat ieder mens, ongeacht zijn identiteit, recht heeft op en toegang heeft tot basisbehoeften als vrijheid, veiligheid, onderwijs en voedsel. Zo kunnen we welzijn waarborgen voor iedereen.

Wilt u het Lab Toekomstige Generaties steunen?

De weg van de kwestie

Een geselecteerde kwestie legt altijd een bepaalde weg af, waarbij stappen worden gezet die specifieke onderscheidende functies vertegenwoordigen: toetsen, inleven en onderbouwen. De weg van de kwestie begint altijd met toetsen, op basis van de SELECT methode, die geïnspireerd is op de methode die is ontwikkeld door Kellie Liket. Afhankelijk van wat er nodig is worden er verschillende methodieken en instrumenten ingezet om de kwestie te onderzoeken. We doen in ieder geval altijd een quickscan, waarin we een thema verkennen.

Soms organiseren we een Salon van de Toekomst met wetenschappers, met als doel inzicht te krijgen welke verschillende manieren er zijn om naar de toekomst te kijken: brillen. Ook kan een stakeholdersonderzoek deel uitmaken van de toetsingsfase, om in kaart te brengen wie er bij een kwestie betrokken zijn.

Vervolgens formeren we één of meerdere Toekomstraden die zich inleven in de mooist mogelijke toekomst van de kwestie voor een kind dat zeven generaties na nu leeft. Daarbij kijken de leden van de Toekomstraad zowel terug als vooruit. Een Toekomstraad wordt gevormd door allerlei mensen met diverse achtergronden die interesse tonen. Een Toekomstraad levert inleefbeelden op die vervolgens door de Waarnemend Ombudspersoon Toekomstige Generaties in zijn uitspraken worden meegenomen.  

De Waarnemend Ombudspersoon Toekomstige Generaties gebruikt al deze kennis en kunde vervolgens om een uitspraak te doen over de kwestie. De Ombudspersoon zorgt ervoor dat we onafhankelijk en onpartijdig uitspraak kunnen doen en baseert uitspraken op een uniek toetsingskader waarin het welzijn van Toekomstige Generaties centraal staat.

Behandelde Kwesties

We verdiepten ons in de vraag: kunnen we toekomstige technologie zo introduceren, sturen en inzetten dat het via een inclusieve arbeidsmarkt bijdraagt aan een meer inclusieve samenleving? Een inclusieve arbeidsmarkt waarbij rekening wordt gehouden met de belangen van de samenleving als geheel.

“Door het schetsen van een duidelijk ethisch kader zorgen we ervoor dat toekomstige technologie via de arbeidsmarkt kan bijdragen aan een inclusieve samenleving.“

De tweede kwestie van 2021 buigt zich over de toekomst van Boeren en Landbouw (met aandacht voor eigendom, circulariteit en arbeid). De Weg van de Kwestie gaat in op wat circulaire landbouw vraagt van de nieuwe generatie voedselproducenten. Menswaardige relaties in de keten, van bodem tot consument. 

“Hoe kan circulaire landbouw bijdragen aan  het borgen van landbouwberoepen in Nederland voor toekomstige generaties?”

Het Lab TG buigt zich in 2021 over de kwestie voor inclusief leiderschap. De weg van de kwestie gaat in op het opleiden van inclusieve leiders van morgen en de rol van het hoger onderwijs. De kern van de kwestie luidt: hoe kan het hoger onderwijs bijdragen aan een inclusieve en menswaardige samenleving, voor huidige en toekomstige generaties?

“De studenten van nu zijn de beslissers en leiders van morgen.”

Het Lab Toekomstige Generaties ziet de kwaliteit en beschikbaarheid van zoet water als een van de grootste thema’s waar toekomstige generaties door geraakt zullen worden. Maar waar zit eigenlijk het probleem en wat is nu echt de waarde van water? 

“Hoe zou het zijn als schoon water in onze Grondwet stond? Voor de mens en ook voor de natuur zelf? Dan kunnen we het beschermen.”

In Nederland heeft ieder kind recht op en toegang tot onderwijs, maar hoe inclusief is dat onderwijs eigenlijk? Het systeem versterkt nu nog niet het potentieel van onze kinderen, terwijl het een springplank is naar het volwassen leven. Kinderen zouden dat vanuit dezelfde startpositie en perspectieven moeten kunnen doen. De centrale vraag in deze kwestie is dan ook:

“Hoe zorgen we ervoor dat het onderwijs gelijke kansen biedt voor ieder kind?”

De eerste casus gaat over het Nederlandse Waddengebied. Een uniek en (deels) als UNESCO-werelderfgoed erkend natuurgebied. De centrale vraag in deze kwestie luidt:

Beschermen wij het Waddengebied voldoende voor toekomstige generaties en draagt het toekennen van rechtspersoonlijkheid aan dit gebied bij om te komen tot de mooist mogelijke Waddenzee voor toekomstige generaties?”

Hoorn

Dien je kwestie in

Je kunt je oproep doen door een kwestie aan te dragen over een concrete situatie waarover jij vindt dat we als samenleving onvoldoende rekening houden met toekomstige generaties. Wij bekijken alle aangedragen kwesties zorgvuldig, maar we kunnen slechts enkele kwesties per jaar behandelen. We nemen contact met je op als jouw kwestie daarvoor in aanmerking komt.