Het doel van een bedrijf is om al zijn belanghebbenden te betrekken bij gedeelde en duurzame waardecreatie. Bedrijven die verder gaan dan de focus op aandeelhouders en winst, moeten zich opnieuw concentreren op het dienen van al hun belanghebbenden – werknemers, klanten, leveranciers, lokale gemeenschappen en de samenleving als geheel (World Economic Forum). In die zin heeft purpose veel te maken met de weg naar een duurzamere wereld, inclusief de transitie naar groene energie.
In deze vierde podcast aflevering bespreekt BNR met experts van Universiteit Nyenrode, het Lab Toekomstige Generaties en Nudge het belang van een duidelijk bedrijfsdoel om duurzaamheidsdoelen te behalen en te herstellen van tijden van crisis. De energietransitie is een van de grootste systeem transformaties waarmee we als samenleving momenteel worden geconfronteerd. Voor bedrijven is het stellen van een duidelijk doel, een missie die in hun DNA zit en die medewerkers op persoonlijk vlak raakt, de sleutel om de creativiteit en inspiratie te ontsluiten om succesvol te zijn in deze transitie.
Dit is zelfs nog relevanter in de huidige mondiale context, waar COVID-19 een harde wereldwijde pauze knop heeft ingedrukt en het gevoel van urgentie voor bedrijven heeft vergroot om zowel te overleven als ook op lange termijn zakelijke veerkracht te stimuleren. Tijdens deze podcast zullen we verder onderzoeken in hoeverre Covid een nieuwe manier van denken heeft neergezet over de verbinding tussen duurzaamheid en ondernemen.
In aflevering 4 van de Transition Talk-serie, Jan van Betten, oprichter bij Nudge, Tineke Lambooy, hoogleraar Ondernemingsrecht en CSR aan Nyenrode University en lid van het Nederlandse Lab Toekomstige Generaties, en Adriana Begeer, Consultancy Senior Manager Energy and Sustainability Accenture. In de podcast gaan ze in gesprek en bespreken de uitdagingen en ontwikkelingen met betrekking tot doelgerichte transformaties.
Luister mee naar de aflevering van BNR Transition Talks.